onsdag 27. november 2013

NA med gufs fra fortida

Innlegg i Namdalsavisa 13. november 2013

Namdalsavisa avslører på lederplass mandag at avisa - tross navneendring en gang for lenge sia - ikke har klart å fri seg fra opprinnelsen. Lederen er et kaldt gufs fra EF- og EU-kampen for henholdsvis 40 og 20 år sia og minner stygt om et direktiv fra APs pressekontor. Om NAs redaktør har sugd dette ut av eget bryst er det desto verre - og utrolig skuffende.

Det skulle altså ikke mer til enn at Nei til EU - nei-sidas fremste og eneste talerør - har luftet tanken om å gjennomføre en folkeavstemming om EØS-avtalen, før Ja-pressen - som NA med all tydelighet fortsatt er en del av - begynner å svartmale. Er virkelig NA-redaktøren så redd for demokratiske prosesser at han straks må karakterisere forslaget som; dårlig, urealistisk, skadelig, lite gjennomtenkt og egnet til å svekke Norges omdømme (sitat fra lederen)? Og er det virkelig nødvendig å ta fram krigsterminologien og karakterisere de som vil ha en revurdering av EØS-avtalen som ”aktivister” som vil ”torpedere” EØS-avtalen? 

For en som tror på en fri og uavhengig presse, og en presse som talerør for folket - i dette tilfellet folket i Namdalen - hadde jeg ærlig talt ikke ventet dette av dagens NA. Men her må jeg tydeligvis foreta en revurdering. Som NA-redaktøren er klar over er et stort flertall av hans lesere - i likhet med i landet for øvrig - imot norsk medlemskap i EU. Riktignok er det ikke like mange som er imot EØS-avtalen. Likevel er det mange som ønsker en diskusjon om EØS-avtalen velkommen, også i Namdalen.

Men det gjør altså ikke NA-redaktøren. Hva er det egentlig han og hans likesinnede er redd for? Er de redd det skal komme fram gode argumenter for en annen tilnærming til EU og Europa enn en EØS-avtale - en tilnærming som kanskje til og med vil være til fordel for både Norge og Europa? Tror de at EU- og EØS-motstanderne er idioter (i følge definisjonen en person som ikke forstår seg på politikk), eller enda verre; landsvikere, som ikke vil sitt eget lands beste?

Dette er spørsmål jeg stadig undrer meg over. Jeg tror ikke jeg noen gang vil få svar, men nå vet jeg i alle fall hvor jeg har NA.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar